آموزش حسابداری هلو : ورژن جدید اسمارت ( ۱۳۹۸ )

آموزش جامع حسابداری هلو

آموزش هلو اسمارت – سال تولید ۱۳۹۸

آنچه در آموزش حسابداری هلو خواهید دید : حسابداری هلو یک برنامه حسابدرای کامل و جامع می باشد که چندین سال به عنوان بهترین برنامه حسابداری سال نیز برگزیده شده است .

برنامه حسابداری هلو با استفاده از بهترین بانک اطلاعاتی ( SQL ) بهترین و بیشترین امنیت را برای استفاده کننده مهیا نموده است .

ما در این مقاله ما سعی داریم تمام نکات ریز و بم برنامه را در بخشها و طبقه بندی های مختلف تقدیم شما دوستان عزیز بکنیم .

*** حسابدرای هلو یک دنیا تجربه و امکانات را در اختیار کاربران قرار می دهد ***

من با ۲۰ سال سابقه نمایندگی برنامه حسابداری هلو سعی می کنم تجربیات خودم رو در این مورد در اختیار شما عزیزان قرار دهم .

شما می توانید خود برنامه حسابداری هلو را از وبسایت شرکت هلو خریداری نمایید

آموزش ورود اطلاعات اول دوره در حسابداری هلو

اگه شما برنامه حسابداری هلو را تازه خریداری و یا نصب کرده باشین احتمالا با صفحه ی زیر مواجه خواهید شد که هیچ گونه امکانی برای ثبت فاکتور خرید و فروش و … و امکانات مالی و …  نداره

 

آموزش جامع حسابداری هلو

آموزش جامع حسابداری هلو

 

اگه هم نمای اصلی شما با این عکس متفاوت باشه می تونید از منوی سمت چپ آنرا روی حالت نمای کلاسیک قرار دهید .

حالا شما می توانید از منوی سمت راست بالا اطلاعات اول دوره را وارد نمایید .

اطلاعات اصلی و اولیه ای که شما بایستی وارد کنید عبارتند از گروه بندی کالاها که به دو گروه اصلی و فرعی تقسیم میشه و سپس معرفی نام کالا در گروه مورد نظر و سپس معرفی اشخاص که این اشخاص می توانند در اول دوره بدهکار یا بستانکار و یا بدون حساب باشند و سپس معرفی بانکها و صندوق ها ( در صورت موجود بودن ) و چکهای داده شده و گرفته شده سال قبل و سپس موجودی بانکها و صندوق ها و تنخواه گردانها را وارد می کنیم و و در پایان پس از زدن انتهای عملیات اول دوره ، شروع به خرید و فروش می کنیم .

(((( فیلم کامل ورود اطلاعات اول دوره به رایگان در وبسایت ۵mintowin.ir  وجود دارد که می توانید آنرا دانلود و تماشا نمایید .))))

یه نکته که تو تعریف کالای اولیه ی انبار خیلی از دوستان با مشکل مواجه میشن اینه که نمی دونن چطوری گروه بندی کنن . همانطور که می دونید تو برنامه حسابدرای هلو کالا ها در سه سطح گروه اصلی ، گروه فرعی و نام کالا تعریف می شوند که برای بعضی از دوستان مفهوم این سه کمی مشکل به نظز میاد . برای راحتی کار شما گروه اصلی رو مانند قفسه های یک کتابخانه در نظر بگیرین

 

آموزش حسابداری هلو - اطلاعات اول دوره

آموزش حسابداری هلو – اطلاعات اول دوره

 

پس گروه اصلی هر کدام از خانه های این کتابخانه هستش . به عنوان مثال اگه شما تو صنف لوازم خانگی باشید می تونید هرکدام از برندهای LG ,  samsung , sony  و … به عنوان گروه اصلی معرفی نمایید .

حال در داخل هر قفسه تعدادی زونکن وجود دارند که هر کدام از این زونکن ها به عنوان گروه فرعی می باشند .

 

آموزش حسابداری هلو - اطلاعات اول دوره

آموزش حسابداری هلو – اطلاعات اول دوره

 

پس هر کدوم از این زونکنها به عنوان گروه فرعی می باشند . به عنوان مثال اگر در لوازم خانگی بخواهیم ادامه بدیم ، یخچال و اجاق گاز و کولر و … به عنوان گروه فرعی می باشند

در داخل هر کدوم از این زونکنها ما تعدادی کاغذ داریم که کاغذها کالاهای ما هستند و اخرین سطح معرفی کالاهستش که باید نام کالا رو اونجا معرفی کنیم .

به عنوان مثال یخچال ساید ۴۰ فوت در گروه فرعی یخچال و گروه اصلی LG به عنوام یک نام کالا هستش .

یک نکته مهم در آموزش حسابداری هلو

اگر کالاهای شما دارای بارکد هستند هنگام تعریف کالا کد کالای موجود بر روی بسته را به عنوان کد کالا انتحاب نمایید ولی اگه کالای شما بارکد ندارد و یا نمی خواهید فعلا از بارکد خوان استفاده نمایید ، پیشنهاد میکنم که از بارکد اتوماتیک استفاده نمایید تا در آینده در صورتیکه بخواهید بارکد چاپ کنید و یا از بارکد خوان استفاده نمایید ، مشکلی نداشته باشید .

آموزش حسابداری هلو – معرفی طرف حساب

در برنامه حسابداری هلو هنگام تعاریف ابتدای دوره بایستی تمام اشخاصی را که با آنها در ارتباط هستیم چه خریدار و چه فروشنده و حتی کارمند و بازار یاب را در قسمت معرفی طرف حساب ، وارد نماییم . د راین قسمت با فشار دادن علامت اضافه و یا F7 منوی معرفی طرف حساب می آید که بایستس نام و نام خانوادگی و یا نام شرکت مربوطه را آنجا بنویسیم .

معرفی طرف حساب جدید در برنامه حسابداری هلو : نکته مهم : در نظر داشته باشید که سعی کنید از آوردن القابی همانند آقای و یا خانم  و … خود داری نمایید چون زمانی که تعداد طرف حسابهای شما زیاد شدند هنگام پیدا کردن نام یک نفر تا زمانی آقای … می نویسیم در واقع هیچ کاری نکرده ایم و بعد از آن هستش که با نوشتن اولین حرف اسم آن شخص شروع به جستجو می نماییم .

در هنگام تعریف نام طرف حساب جدید در ابتدای دوره میزان بدهکاری ویا بستانکاری طرف حساب را از ما می پرسد که بایستی مبلغ بدهکار و یا بستانکار بودن را وارد نماییم واگر شخص مورد نظر هیچ مبلغی با ما بدهکاری و یا بستانکاری نداشت بایستی مبلغ مورد نظر را صفر وارد کرد .

آموزش حسابداری هلو - معرفی طرف حساب

آموزش حسابداری هلو – معرفی طرف حساب

معرفی طرف حساب جدید در برنامه حسابداری هلو : نکته مهم : در نظر داشته باشید که برای معرفی بازار یاب بایستی برنامه شما کد متوسط به بالا باشد یعنی کدهای ۱۲ . ۱۳ . ۲۲ . ۲۳ . ۳۲ . ۳۳ و در این صورت بعد از معرفی طرف حساب در قسمت تعریف نوع حساب بایستی تیک واطه را بزنیم

اموزش حسابداری هلو - معرفی طرف حساب

اموزش حسابداری هلو – معرفی طرف حساب

در همین قسمت شما دو انتخاب دیگر به نام های خریدار و فروشنده دارید که در صورت برداشتن تیک خریدار نام شخص مورد نظر را در فاکتور فروش نشان نخواهد داد و در صورت برداشتن تیک فروشنده نام مورد نظر را در فاکتور خرید نشان نخواهد داد که این کار جهت جلوگیری از اشتبهات موجود می باشد یعنی به جای فاکتور فروش فاکتور خرید کشیده میشه و برعکس

آموزش حسابداری هلو – معرفی حسابها

آموزش معرفی حسابهای بانکی در حسابداری هلو ( عملیات ابتدای دوره )

در عملیات ابتدای دوره در برنامه حسابداری هلو شما بایستی بانکهایی که با آنها ارتباط دارید و یا دستگاه پوز آنها را استفاده می کنید و یا دسته چک دارین ، به برنامه معرفی نمایید تابعدا بتوان از آنها استفاده نمود .

برای این کار از قسمت اطلاعات اول دوره ، معرفی حسابها و چکها ، افتتاح حسابهای بانکی را انتخاب می کنیم .

 

آموزش حسابداری هلو - معرفی حسابهای بانکی

آموزش حسابداری هلو – معرفی حسابهای بانکی

حال در پنجره باز شده دکمه بعلاوه و یا F7 را میزنیم و دز پنجره باز شده نام بانک و دیگر مشخصات خواسته شده را وارد کرده و تایید می کنیم

معرفی حساب بانکی در برنامه حسابداری هلو – نکته مهم : اگر نام بانک مورد نظز شما در لیست بانکهای موجود یافت نشد ، شما می توانید از منوی پایین با فشار دادن دکمه بانک جدید یا F9 اقدام به معرفی نام بانک جدید به برنامه بکنید .

اگر حساب بانکی شما از طریق دستگاه پوز به بانک متصل باشد ، شما میتوانید تیک حساب متصل به کارت خوان رابزنید . با این کار در مراودات مالی حساب بانکب مورد نظر را در لیست کارتهای بانکی نمایش می دهد

آموزش حسابداری هلو – معرفی چکهای داداه شد در ابتدای دوره

دوستان عزیز شما در ابتدای دوره مسلما یک تعداد چک دارین که قبلا به مشتری های خود داده اید و هنوز سررسید آنها نرسیده است به همین دلیل بایستی اونها رو تو ابتدای دوره تعریف کنیم و هنگام سررسید اونها ، اعلام وصول می کنیم تا از حساب بانکی ما کسر کند .

چکهای داده شده سال مالی قبل به دو صورت هستند یکی چکهایی هستند که به یک شخص و یا شرکت داده ایم  که آنرا از منوی اطلاات اول دوره / معرفی حسابها و چکها / چکها /چکهای داده شده سال قبل وارد می نماییم

آموزش حسابداری هلو - چکهای سال قبل

آموزش حسابداری هلو – چکهای سال قبل

 

و در پنجره ظاهر شده اطلاعات مربوط به چکهای داده شده را به ترتیب وارد می کنیم

 

آموزش حسابداری هلو - چکهای داده شده سال قبل

آموزش حسابداری هلو – چکهای داده شده سال قبل

چکهایی را که بابت بدهی هایی مانند دارایی و یا مالیات و یا هر آنچه که به طرف حسابهاتون ندادین بایستی به شکل زیر وارد کنید :

اطلاعات اول دوره / معرفی طرف حسابها و چکها / چکها / چکهای داده شده از سرفصل سال قبل رو بزنید و در آنجا به جای طرف حساب یکی از سرفصل های موجود را انتخاب نمایید .

اگه سرفصل مورد نظر خودتون تو پیش فرضهای برنامه نبود می توانید از قسمت اطلاعات اول دوره / سرفصل جدید رو اضافه کنید .

نکته مهم در مورد آموزش حسابداری هلو – اطلاعات اول دوره

اگر به هر دلیلی در ورود اطلاعات اول دوره هرکدام ازآیتمها را فراموش کردید وارد کنید زیاد نگران نباشید چون بعد از انتهای عملیات اول دوره می توانید از قسمت اصلاحات / اصلاحات اول دوره ، تمام موارد موجود در اول دوره را تغییر داده و یا اضافه نمایید .

در ضمن سعی کنید در ورود اطلاعات اول دوره بعد از وارد نمودن مقادیر هرکدام از آیتمها یک بک آپ بردارید تا اگر نیاز داشتید به یک مرحله قبل به راحتی با برگرداندن بک آپ دوباره آن مرحله را از اول انجام دهید .

نکته خیلی مهم در آموزش حسابداری هلو – اطلاعات اول دوره

توصیه می کنیم برای اینکه تو برنامه حسابداری هلو به مشکل برخورد نکنید و در آینده نخواهین که تغییراتی در ورود اطلاعات بدهید ، ابتدا چند نفر و تعدادی کاللا بصورت آزمایشی وارد نمایید و بعد از اینکه مایبن آنها صورت صوری خرید و فروش انجام دادین و اشکالات خودتون رو پیدا کردین ، اطلاعات حسابداری رو خام کرده و از اول بصورت کامل و اصولی شروع به ورود اطلاعات نمایید

خام نمودن اطلاعات حسابدرای هلو

بری خام نمودن اطلاعات حسابداری هلو به راحتی می توانید سی دی برنامه را داخل سی دی رام قرار داده و سپس از پنجره باز شده ابزارهای کمکی / خام نمودن اطلاعات قبلی را انتخاب کنید تااطلاعات برنامه حسابداری هلو خام شده و از اول شروع به ورود اطلاعات نمایید .

برای تهیه فیلم جامع حسابداری هلو اینجا را کلیک نمایید 

آموزش حسابداری هلو – فاکتور فروش

همانطور که در قسمت بالا براتون توضیح دادم تا زمانیکه انتهای عملیات اول دوره را نزنید ، نمی توانید فاکتور فروش داشته باشید و بعد از انتهای عملیات اول دوره هستش که شما می توانید تمام کارهای خرید و فروش و دریافت و پرداخت را داشته باشید .

نکته خیلی مهم در آموزش حسابداری هلو – انتهای عملیات اول دوره

هنگامیکه دکمه انتهای عملیات اول دوره را می زنید در صفحه باز شده شما یک تاریخ می بینید که قابل تغییر هستش و تاریخ سند افتتاحیه است و این بدین معنا هستش که شما به تاریخ های ماقبل آن نمی توانید فاکتور بکشید و یا سندی را ثبت نمایید . پس در صورتیکه احتمال می دهید به تاریخ های گذشته نیز ثبت فاکتور داشته باشید ، حتما تاریخ سند اقتتاحیه را قبل از تاریخ فاکتورهای قبلبی انتخاب نمایید .

به عنوان مثال اگر شما امروز ۱۱/۲۹ می خواهید انتهای عملیات اول دوره را بزنید ولی فاکتورهایی با تاریخ ۰۹/۲۰  می خواهید ثبت کنید ، بهتر است تاریخ تثب سند افتتاحیه را به ۰۹/۱۰ ثبت کتید

آموزش حسابداری هلو – اطلاعات اول دوره – موجودی بانک و صندوق

برنامه حسابداری هلو بصورت پیشفرض یک صندوق و یک تنخواه گردان دارد و اگر بخواهید شما می توانید صندوق و یا تنخواه گردانهای دیگری رو هم اضافه کنید . حال بایستی موجودی آنها را تغریف نمایید . برای این کار از قسمت اطلاعات اول دوره / معرفی حسابها و چکها / موجودی بانکها و صندوق ها را می زنیم ( در نظر داشته باشید که برنامه حسابداری هلو با تنخواه گردان همانند صندوق عمل می کند )

آموزش حسابداری هلو - موجودی صندوق و بانک

آموزش حسابداری هلو – موجودی صندوق و بانک

نکته مهم : اگر بعد از ورود اطلاعات و هنگام ثبت انتهای عملیات اول دوره با خطای (((( میانگین قیمت خرید تعدادی از کالاهای تعریف شده ، وارد نشده است ))))

دقت کنید که کالایی را تعریف کرده اید و میانگین قیمت خرید به آن داده اید ( در تعریف کالا اگر به یک کالایی تعداد بدهیم حتما بایستی میانگین قیمت خرید هم بدهیم )

برای گزارش گیری از اطلاعات داده شده می توانید از قسمت اطلاعات اول دوره / گزارش اطلاعات وارد شده / کالا را بزنید

 

آموزش حسابدا ری هلو - انتهای عملیات اول دوره

آموزش حسابدا ری هلو – انتهای عملیات اول دوره

 

در پنجره ظاهر شده بدون اینکه هیچ یک از تیک ها را بزنید ، تهیه گزارش را بزنید در پنجره ظاهر شده لیست تمام کالاهای تعریف شده را می بینید و به راحتی می توانید کالایی را که میانگین قیمت داده نشده را پیدا کرده و اصلاح نمایید

شروع به کار با برنامه حسابداری هلو

شما قبل از اینکه انتهای عملیات اول دوره را بزنید یا منو های زیر روبرو بودین

آموزش حسابداری هلو - شروع به کار با برنامه

آموزش حسابداری هلو – شروع به کار با برنامه

 

و بعد از اینکه انتهای عملیات برنامه را زدین با صفحه زیر مواجه خواهید شد

 

آموزش حسابداری هلو - شروع به کار با برنامه

آموزش حسابداری هلو – شروع به کار با برنامه

 

 

در منوی جدید بعد از انتهای عملیات اول دوره شما می توانید به راحتی هرگونه عملیات خرید / فروش / برگشت از خرید / برگشت از فروش / ضایعات و امانی را بکشید

در نظر داشته باشید که فاکتور امانی فقط برای امانی های پرداختی هستش و برای امانی های دریافتی و یا تصویه حساب آنها بایستی از منوی عملیات مرتبط به کالا / کالای امانی اقدام کنید

در منوی اول این برنامه اطلاعات اول دوره وجود دارد که شما می توانید طرف حساب جدید معرفی نمایید و یا می توانید درفرچه تلفن داشته باشید و در آن اسامی تمامی کسانیکه می خواهید را وارد نموده و شماره تماس آنها را ذخیره نمایید و به راحتی در هر زمان ممکن به آن دسترسی داشته باشید .

در دفتر تلفن برنامه هلو شما می توانید به هر تعداد که بخواهید گروه بندی نموده و جستجوی خود را بر اساس اطلاعات موجود در گروهها انجام دهید . برای معرفی طرف حساب نیز همانند اطلاعات اول دوره می توانید یک شخص و یا شرکت طرف حساب را معرفی نمایید . تنها تفاوت موجود با حالت اولیه این است که در اینجا دیگر نمی توانید برای شخص تازه وارد مانده حساب اول دوره تعیین نمایید چون برنامه این طور طراحی شده که شخص تازه وارد هیچ گونه اطلاعات اول دوره خاصی نداشته و کاملا بی حساب می باشد . البته اصول کار هم همین طور می باشد یعنی طرف حساب جدید در ابتدای کار با شما هیچ ارتباط مالی نداشته و بر اثر خرید و فروشی که خ.اهد داشت به شما بدهکار و یا بستانکار خواهد شد .

در صورتیکه شخص تازه وارد از طرف حسابهای قدیمی بوده و ما فراموش کرده بودیم اسم او را معرفی نماییم می توانیم بعد از معرفی نام او ، به قسمت اصلاحات رفته و از اصلاحات اول دوره / مانده حساب اول دوره اشخاص اقدام به تغییر مانده حساب آن طرف حساب جدید نمود .

نکته مهم : اشتباه بعضی از کاربران هنگام معرفی طرف حساب جدید

استباه بزرگی که بعضی از کاربران تازه وارد انجام می دهند این است که فاکتوری را که از طرف حساب جدید خود خریداری کرده اند را بصورت نقدی وارد کرده و سپس آن شخص را از طریق اصلاحات بستانکار نشان می دهند . در حالیکه اصلا این کار صحیح نمی باشد و شما بایستی فاکتور را در صورتیکه غیر نقدی باشد ، حتما بصورت غیر نقدی وارد کرده تا شخص بصورت خودکار بدهکار شود .

نکته مهم : وارد کردن تعداد به کالای جدید

یکی از سوالاتی که بسیاری از کاربران تازه وارد از ما می پرسند این است که می خواهند بعد از انتهای عملیات اول دوره در برنامه حسابداری هلو ، کالای جدید خریداری کرده اند و می خواهند بعد از تعریف آن کالا ، بهش تعداد هم بدهند . این یک اشتباه بزرگی است که کاربران تازه وارد انجام می دهند . روش صحیح کار به این شکل است که شما بایستی بعد از معرفی نام کالا به عنوان کالای جدید یک فاکتور خرید می کشید تا اولا قیمت خرید اون محصول مشخض بشه و در ضمن بدونید اون محصول رو از چه کسی خریداری کرده اید و در ضمن به چه میزان به اون شخص بدهکار هستین یا نه .

آموزش رایگان حسابداری هلو

مجموعه آموزشی پنج دقیقه تا موفقیت با بهره مندی از تجربه بیست ساله در خصوص فروش و آموزش نرم افزار حسابداری هلو اقدام به تولید فیلم جامع آموزش حسابداری هلو نموده است که فصل اول این مجموعه را از وب سایت ما به ادرس www.5mintowin.ir می توانید نهیه نمایید .

 

مطالعه بیشتر